Tilitoimistot tienhaarassa: täysautomaatio vai asiantuntijapalvelu1.3.2019 | © Talousteema OyKirjanpidon kustannusten alentaminen on ollut tilitoimistoalan perinne. Tilitoimisto voi jatkaa samaa polkua tai astua kokonaan uudenlaiseen palveluajatteluun. Onko aika siirtyä suttuiseen peruutuspeiliin tuijottamisesta yrityksen ohjaamiseen konkreettisen tulevaisuuskuvan perusteella?Ensimmäiset tilitoimistot syntyivät sodan jälkeen siitä syystä, että pienillä yrityksillä ei ollut varaa palkata omaa kirjanpitäjää eikä yhdellä kirjanpitäjällä ollut riittävästi työtä pienen yrityksen konttorissa. Kustannukset olivat alhaisemmat, kun kirjanpitäjän palkka jaettiin usean yrityksen kesken.
Vuonna 1973 annettu uusi kirjanpitolaki salli tietokoneiden käyttämisen kirjanpitojen laadinnassa. Tilitoimistot tarttuivat tähän mahdollisuuteen hanakasti, koska näin ne saattoivat alentaa asiakkailleen kirjanpidosta aiheutuvia kustannuksia. Käytännössä tilitoimistot kuitenkin ryhtyivät tuottamaan yrittäjille paksuja paperipinkkoja joka kuukausi.
Kun vuonna 1997 kirjanpitolaki uudistettiin, tilitoimistoille tarjoutui mahdollisuus päästä eroon paperimapeista. Tositteiden ja kirjanpitokirjojen säilyttäminen sähköisessä muodossa sallittiin. Pankkien tiliotteet olivat jo vuodesta 1992 lähtien olleet saatavissa standardimuodossa sähköisesti, mutta laskuille ei ollut vastaavaa sähköistä standardia. Verkkolaskutuksen tuskainen taival alkoi.
Sähköiset kirjanpitoaineistot tarjosivat mahdollisuuden alentaa kirjanpidon ja koko taloushallinnon kustannuksia. Pankit ja tietotekniikkayhtiöt haistoivat tässä rahastamisen mahdollisuuden. Verkkolaskutus kapseloitiin verkkolaskuoperaattorien kartelliin. Siksi sähköinen taloushallinto eteni kompuroiden.
Nyt on kulunut 22 vuotta siitä, kun taloushallinnon sähköistäminen tuli mahdolliseksi. Se kuitenkin etenee ja luo taloushallinnon automaatiolle tilaisuuden. Tilitoimistot ovatkin nyt tienhaarassa. Pitäisikö edetä kohti täysautomaattista tilitoimistoa vai käyttää automaation vapauttamaa henkilöiden työaikaa asiakkaiden neuvontaan?
Suuret tilitoimistoketjut ja myös eräät yksittäiset tilitoimistot näyttävät kulkevan kohti täysautomaatiota. Niistä tulee verkkopankkien kaltaisia verkkotilitoimistoja, joihin yrittäjät voivat tallentaa yrityksensä tositteet ja saada ulos valmiit tilinpäätökset ja veroilmoitukset.
Täysautomaattinen tilitoimisto on asiakkaalle halpa mutta samalla tilitoimistolle tuottoisa. Se ei kuitenkaan ole päätepiste tilitoimistopalvelujen kehittämisketjussa, vaikka eräät tilitoimistot näyttävät jämähtävän siihen.
Nyt on kustannussäästöjen sijaan mahdollisuus kääntää kokonaan uusi sivu tilitoimistoalan historiankirjassa. Ainakin osa tilitoimistoista tulee tarjoamaan yrityksille asiakas- ja tilannekohtaista neuvontapalvelua. Tämä on vaativaa työtä, mutta siitä yrittäjät ovat halukkaat maksamaan hyvin.
Tilitoimisto ei pysty tuottamaan neuvontapalvelua tekoälyllä vaan siihen tarvitaan älyä. Kun neuvonnan tarkoituksena on vaikuttaa tehokkaasti yrityksen johtamiseen ja sen avulla menestymiseen, palvelun onnistuminen edellyttää ihmisten kohtaamista kasvokkain ja luottamuksen syntymistä ihmisten välille.
Luodakseen asiakkaiden neuvontaan perustuvan palveluidean tilitoimiston on arvioitava uudelleen nykymuotoisesta kirjanpidosta saatavien taloudellisten laskelmien käyttökelpoisuus.
Onko tuloslaskelmasta ja taseesta oikeasti hyötyä yrittäjälle? Pystyykö hän johtamaan yritystään tehokkaasti pelkästään historiallisen taloustiedon avulla? Miten olisi mahdollista saada hihasta vedettyjen budjettitietojen sijaan konkreettista tietoa yrityksen talouden tulevasta kehityksestä?
Vastaukset näihin kysymyksiin löytyvät, kun taloushallinnon ammattilaiset vapauttavat mielensä vanhoista taakoista.
Tilitoimistoalan myönteinen kehitys saattaa myös hyytyä, jos eduskunta syytää lisää mikroyritysten hallintoa kuristavaa lainsäädäntöä käyttäen keppihevosenaan harmaan talouden torjuntaa. Silloin hyytyy myös yrittäminen Suomessa ja työllisyysasteen kehitys kääntyy laskusuuntaan.
Tein helmikuussa kansalaisaloitteen
Pienimpien yritysten hallinnollisen taakan keventäminen. Jos haluat edistää yrittämistä Suomessa, kannata tätä aloitetta sekä pyydä asiakkaitasi, sukulaisiasi ja ystäviäsikin kannattamaan sitä.
Lassi Mäkinen