Talousteema Oy
Talousteema Oy
Etusivu Koulutukset Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

On parempi tehdä oikeita asioita väärin kuin vääriä asioita oikein
31.12.2021 | © Talousteema Oy

Viidennen kustannustuen toimialarajoitteet ovat liian jäykät. Esimeriksi musiikki-, teatteri-, sirkus- ja urheilutilaisuuksien järjestäjät saavat tukea selittämättä tuen tarvetta tarkemmin, mutta koulutustilaisuuksien järjestäjät eivät sitä saa ilman tarkempaa selostamista, jos sittenkään. Kustannustuki on silti oikeanlainen tapa huolehtia tuottavien työpaikkojen säilymisestä.

Koronapandemian perusteella jaetut yritystuet ovat tulleet pääasiassa todellisiin tarpeisiin, vaikka niitä on kritisoitu julkisuudessa. Moni konkurssi on tässä vaiheessa vältetty, mutta pandemian pitkään jatkuessa niitä saattaa vielä tulla.

Ministerit olivat vuoden 2020 alussa vaikeiden asioiden äärellä. Heidän piti yrittää rajoittaa virustartuntojen yleistymistä ja ylläpitää terveydenhoidon toimintakykyä samalla, kun oli huolehdittava maan taloudesta.

Talouden kannalta avaintekijöitä ovat työllistävät yritykset. Suomessa on edelleen suuri työttömien armeija 1990-luvun laman perintönä. Sitä ei voitu koronapandemian aikana päästää kasvamaan hallitsemattoman suureksi. Yrityksiä oli pakko tukea.

Toinen vaihtoehto olisi ollut kansalaisten taloudellinen tukeminen, kuten Yhdysvalloissa ihmisille lähetetyillä sekeillä tehtiin. Suomessa työttömät saavat kohtalaista tukea Yhdysvaltoihin verrattuna, joten rahanjakokampanjan suuntaaminen yksityishenkilöille ei olisi ollut viisasta. Tärkeämpää oli säilyttää työpaikat, koska pandemian päättyessä uusien työtilaisuuksien luominen tuhottujen tilalle on hidasta ja kallista.

Suomessa ei ollut valmista lainsäädäntöä yritysten tukemiseksi taloudellisen taantuman uhatessa. Syvästä 1990-luvun lamasta ei otettu opiksi varautumalla parempina aikoina tulevaisuuden taantumiin. Hallituksella oli tyhjä työkalupakki, kun korona yllätti.

Piti luoda nopeasti uutta lainsäädäntöä, tietämättä tarkasti, mitä olisi viisasta tehdä. On parempi tehdä oikeita asioita, vaikka vähän väärin, kuin vääriä asioita oikein. Oikea asia tässä tilanteessa oli työpaikkojen pelastaminen. Sitä hallitus ryhtyi ripeästi tekemään. Virheitä kuitenkin tapahtui.

Alussa tarjottiin Business Finlandin ja Ely-keskusten kautta kehittämistukia, mutta kaikilla liikevaihtoaan menettäneillä yrityksillä ei ollut mahdollisuutta toteuttaa kehittämishankkeita.

Kehittämishankkeen toteuttamiseen tarvitaan suunnitelma tai ainakin idea hankkeesta sekä omaa rahaa tai mahdollisuus saada lainaa. Valtio ei voinut eikä pidäkään rahoittaa koko hanketta, vaan yrityksen on panostettava siihen itsekin. Kaikilla yrityksillä ei ollut suunnitelmaa, sopivia hankkeen toteuttajia tai rahoitusmahdollisuuksia.

Sitten yksinyrittäjille annettiin kuntien välityksellä vakiosuuruisia 2.000 euron avustuksia. Se oli hetken helpotus, mutta se ei riittänyt edes pienimmille yrityksille.

Syntyi ajatus kustannustuesta. Idea oli hyvä ja selvästi parempi kuin edelliset vaihtoehdot. Puutteita kuitenkin ilmeni. Niitä korjattiin asteittain, mutta kustannustuki on vielä viidennelläkin kierroksella puutteellinen.

Aluksi kustannustukea ei myönnetty yksinyrittäjille, koska heille oli jaettu kuntien kautta vakiosuuruisia tukirahoja. Kolmannella tukikierroksella yksinyrittäjätkin vihdoin pääsivät kustannustuen piiriin, mutta tukisumman alarajaksi tuli 2.000 euroa. Tämä raja poistettiin vasta viidennellä kierroksella. Sitä ennen kaikkein pienimmät yritykset jäivät katveeseen selviytymään omin voimin.

Kustannustuen sijaan olisi pitänyt puhua maksutuesta, koska rahaa tarvittiin juokseviin maksuihin eikä juokseviin kustannuksiin. Virhe näkyy selkeimmin esimerkiksi vakuutusmaksuissa, jotka maksetaan vakuutusyhtiöille yleensä kerran vuodessa, mutta niihin myönnettiin tukea jakamalla summa kuukausien määrällä.

Kolmen- tai neljän kuukauden summa ei riitä vakuutuksen vuosimaksun kattamiseen. Vastaavasti niinä jaksoina, kun yrityksen ei tarvinnut maksaa vakuutuksia, tuet kuitenkin myönnettiin kuukausierien perusteella.

Viidennellä kustannustuen jakokierroksella laissa määrättiin toimialat, joihin kuuluvat yritykset saavat tukea tarkemmin selittämättä. Muille sen saaminen on vaikeampaa.

Tilastokeskuksen toimialajaottelu on liian kulmikas työkalu tällaiseen tarkoitukseen. Kun viidennen kustannustuen jakamisessa painotettiin tapahtuma-aloja, toimialaluettelosta unohtuivat koulutustilaisuuksien järjestäjät, mutta musiikki-, teatteri-, sirkus- ja urheilutilaisuuksien järjestäjät saavat tukea selittämättä tuen tarvetta.

Esimerkiksi laulaja voi saada kustannustukea, kun hänen konserttinsa on jouduttu peruuttamaan, mutta kouluttaja ei sitä saa, vaikka hänenkin tilaisuutensa on jouduttu peruuttamaan.

Koronapandemian aiheuttamat talousvaikeudet ja niiden helpottamiseksi jaetut kustannustuet ovat paljastaneet nykyisen kirjanpitolainsäädännön vinoutuneisuuden.

Tuen maksamisen tulee perustua toiminnan supistumisesta johtuvaan todelliseen maksutilanteen heikkenemiseen. Parhaiten tähän päästäisiin, jos kirjanpitolaki muutettaisiin siten, että suoriteperusteisen tuloslaskennan sijaan tehtäisiin maksuperusteista kassavirtalaskentaa.

Maksuperusteisuus ajoittaisi tuen oikea-aikaiseksi. Tuen maksaminen voitaisiin toteuttaa kuukausittain heti edellisen kuukauden maksutietojen perusteella.

Yritysten talousvaikeuksissa valtion maksamat tuet saattaisivat monessa tapauksessa olla jopa tarpeettomia, jos yritykset laatisivat kassavirtakirjanpitoa menneisyydestä ja kassasuunnittelua tulevaisuuden taloustapahtumistaan. Kassasuunnittelu auttaa tehokkaasti torjumaan konkursseja.

Lassi Mäkinen

Verohallinto siirt√§√§ taas omia teht√§vi√§√§n yritt√§jilleKirjanpitolaki on uudistettava pikaisestiMoni yritt√§j√§ lopettaa, jos YEL-maksut nousevatPit√§isik√∂ palkanlaskijoiden menn√§ lakkoon?Asunto-osakeyhti√∂n talousarvion lakiperusteinen umpisolmuAsunto-osakeyhti√∂t laativat kirjanpitonsa liian vaikeastiMiten meid√§n k√§y, kun Ven√§j√§ tuhoaa taloutensa?Ukrainan sota vahingoittaa suomalaisiakin yrityksi√§Taloushallintoalan tulevaisuusPienyrityksen el√§m√§ on turvatontaTaitamattomasti s√§√§detty varojenjaon rajoitusOn parempi tehd√§ oikeita asioita v√§√§rin kuin v√§√§ri√§ asioita oikeinEntiset pime√§t taksit ovat nyt laillisiaKorona muutti koko loppuel√§m√§niKevytyritt√§j√§palvelun kirjanpito vedettiin umpisolmuunSuomeen tarvitaan selluvero, sahavero ja kaivosveroHoidatko raha-asioitasi kuin Suomen valtio?Tarjoatko asiakkaallesi, mit√§ h√§n tarvitsee vai mit√§ haluaa?Yritt√§j√§n terveys ei tunnu kiinnostavan ket√§√§nYritt√§jien kaivettava taistelukirveet esiinYritysverotusta voidaan ja pit√§√§kin muuttaaKassavirta-ajattelu 11: El√§m√§nasenneKassavirta-ajattelu 10: Melkein kaikki konkurssit voidaan v√§ltt√§√§Kassavirta-ajattelu 9: Kassavirtaverotus on oikeudenmukaistaKassavirta-ajattelu 8: Kassavirtaan perustuva tilitoimistopalveluKassavirta-ajattelu 7: Kassavirtalaskennan ohjelmistotValtiokonttori tulkitsee kustannustukilakia v√§√§rinKassavirta-ajattelu 6: Tehokasta kirjanpitoa suoraan tiliotteistaKassavirta-ajattelu 5: Kassasuunnittelu valaisee tulevaisuudenKassavirta-ajattelu 4: Iso hanke imee kassan kuivaksiKirjanpitolautakunnan lausunto tilinp√§√§t√∂ksen allekirjoittamisestaKassavirta-ajattelu 3: Sesonkivaihtelut kurittavat kassavirtaaKassavirta-ajattelu 2: Vahva kassavirta parantaaKassavirta-ajattelu 1: Kassavirtalaskenta maanl√§heist√§Maksullinen verkkolaskutus on kehityksen jarruYhdenkertainen ei ole yksinkertaistaTilinp√§√§t√∂s valmistui heti seuraavana aamunaVaihtoehto Verohallinnon tilitoimistolleVerohallinto perustaa ‚ÄĚilmaisen‚ÄĚ tilitoimistonMiksi kirjanpito-ohjelmia on vaikea k√§ytt√§√§?SapattivuosiEduskunta pudotti pommin kirjanpitolautakunnan p√∂yd√§lleTilitoimistovero rasittaa tilitoimistojen asiakkaitaYritt√§j√§n n√§ht√§v√§ pitemm√§lle kuin ekonomistitVerotusta koodataan umpisolmuunKorona j√§tt√§√§ j√§lki√§ el√§m√§√§mmeHallituksella v√§√§r√§ n√§k√∂kulma ty√∂llist√§miseenTilinp√§√§t√∂ksiss√§ liikaa klappiaKovia kokeneet ja fiksut p√§rj√§√§v√§tYritt√§j√§t nostettiin tikun nokkaan kivitett√§viksiPienet tilitoimistot voivat pelastaa SuomenYritt√§j√§n piinakev√§tValmistaudu lamaan, vaikka se ei tulisikaanKassavirtalaskenta voittaa kuusi nollaAvaan kirjanpitoni ytimenKoodasin uudenlaisen kirjanpitosovelluksenHinta on tunneasia ostajalle ja myyj√§lleP√∂yt√§kirja voi olla v√§√§r√§ todisteKompastuin Verohallinnon kielivirheeseenHer√§tys Verohallinto, el√§mme 2000-luvulla!Ilmasto-ongelma ei ratkea roskalaatikoillaEi saa suosia pient√§ tilitoimistoaPerustin osakeyhti√∂n ja yll√§tyinMiten tilitoimistot selviytyv√§t?Piiloverotus raskaampaa kuin avoin verotusTilitoimiston uusi suuntaOvela tilitoimistoalan valtausjuoniKirjanpitolain reliikitRahanpesun valvonta maksaa 355 euroaYritt√§jiin kohdistuvaa vihapuhettaKateuden ryyditt√§m√§√§ yritt√§jien noitavainoaOsakeyhti√∂ on mainettaan parempiYritt√§j√§ on monen sortin velvollinenSuomalaiset ovat tarkkoja talousasioissaHe ansaitsevat paremman ty√∂n ja el√§m√§nTilitoimistot tienhaarassa: t√§ysautomaatio vai asiantuntijapalveluOsakep√§√§omarajan poistamisesta tuli torsoTilinp√§√§t√∂kset laaditaan liian vaikeastiKuka maksaa turhan ty√∂n?Yritt√§jyyden ylist√§minen ei en√§√§ riit√§ vaan tarvitaan tekojaSuomen valtiosta on tullut digiterroristiKotitarkastajat nelihenkisiin perheisiin ‚Äď onko totta?Tulevaisuudessa vain osakeyhti√∂it√§Y√∂t√∂it√§ kirjanpit√§jille ja palkanlaskijoilleSeuraavaksi valvontakamerat kassoilleSuomen Yritt√§j√§t nujakoi turhaan ay-liittojen kanssaPalkkaennakko ei ole palkka vaan pikavippiTulorekisteriss√§ on p√§iv√§m√§√§r√§virheHallitus mahdollistaa ihmisten s√§√§st√∂jen ry√∂st√§misenKiristyv√§st√§ tietosuojasta paineita luottotietoyhti√∂illePuolen vuoden musta aukko asuntoyhti√∂n taloudessa‚ÄĚJoskus tulee virheilmoitus, joka sitten h√§vi√§√§ itsest√§√§n‚ÄĚKassavirtahanke t√§ytt√§√§ 15 vuottaTulorekisteri ‚Äď kenen byrokratiaa se kevent√§√§?Aika ja raha ‚Äď yritt√§j√§n kaksi stressi√§Suomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinp√§√§t√∂st√§ ei saa muuttaa‚ÄĚKuuden euron simmi‚ÄĚMiksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyll√§ p√§rj√§√§v√§t, mutta suuret‚ĶTuntemattomat tilinp√§√§t√∂skaavat suojaavat yritt√§j√§√§ vainoltaMiten valvonta ‚ÄĚlaaditaan‚ÄĚ?Miksi yritt√§misen byrokratia tuntuu kevyelt√§?Arvonlis√§verolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto j√§rjest√§√§ kirjanpit√§jien hirtt√§j√§iset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee‚ÄĚPosti kulkee, kun Kusti polkee‚ÄĚPuhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti‚ÄĚItselleen sika kiusan tekee‚Ķ‚ÄĚKolmen vuoden s√§√§nn√∂n anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyh√§ osinkoverotus ‚Äď ‚ÄĚMiks kaiken pit√§√§ aina muuttua?‚ÄĚVain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTy√∂ on antamista ‚Äď ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpid√§tykset tarpeetonta n√§pr√§√§mist√§Auto kirjanpidossa ‚Äď auto ei kirjanpidossa ‚Äď auto j√§lleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti t√§rkeimm√§n investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, H√§meenlinna, Oulu ja HelsinkiPieness√§ yrityksess√§ ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syytt√§√§ valehtelustaSeura-lehti: "Mik√§ kannustaa yritt√§m√§√§n?"Juha Sipil√§ haluaa Suomeen 110.000 uutta ty√∂paikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa‚ÄĚT√§m√§ on aivan hevon humppaa‚ÄĚTekisink√∂ tilinp√§√§t√∂ksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 ‚Äď 2022