Talousteema Oy
Talousteema Oy
Etusivu Koulutukset Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Pienyrityksen elämä on turvatonta
4.2.2022 | © Talousteema Oy

Koska Verohallinnon tai muun julkishallinnon vääristä päätöksistä valittaminen on hidasta, työlästä ja kallista, pienten yritysten ei kannata valittaa. Oikeusturva ei tällöin toteudu. Yrittäjän on vain tyydyttävä kohtaloonsa hallintoalamaisena.

Muutoksenhaku veroasioissa ja muissa hallintoasioissa on kolmivaiheinen.

Ensin on tehtävä oikaisuvaatimus hallintoviranomaiselle, joka on tehnyt varsinaisen päätöksen. Vuosien kokemuksella tiedän, että oikaisuvaatimuksesta ei ole mitään hyötyä, sillä päätös ei muutu, koska muutoksesta päättämässä on sama organisaatio, joka teki varsinaisen päätöksen. Oikaisuvaiheesta on vain haittaa, sillä se pitkittää tarpeettomasti muutoksenhakuun menevää aikaa.

Seuraava muutoksenhakuvaihe oikaisuvaatimuksen jälkeen on valituksen tekeminen hallinto-oikeuteen. Aluksi hallinto-oikeus pyytää vastinetta kiistan vastapuolelta. Viranomaistahot panostavat vastineen tekemiseen juristien aikaa niin paljon, että syntyy mittava asiakirja.

Juristit jaarittelevat vastineessaan ummet ja lammet. Sitä ei ehkä pitäisi edes kutsua asiakirjaksi, koska suurin osa sen tekstistä on itsestään selvyyksiä, asiatonta toistelua ja perusteettomia väitteitä.

Valittajan on syytä vastata juristien laatimaan vastineeseen, eikä mitään kohtaa siitä pidä jättää vastaamatta. Tässä vastineen pituus tekee tehtävänsä uuvuttaa valittaja.

Yrittäjä ei ehkä itse pysty kirjoittamaan valitusta ja vastaamaan viranomaisen vastineeseen, jolloin hänen on palkattava kallis juristi tekemään työtä puolestaan.

Hallinto-oikeuden päätökseen kuluu aikaa yleensä noin vuosi. Prosessi on tähän asti kestänyt jo toista vuotta ja tullut kalliiksi yrittäjälle.

Hallinto-oikeuden valitusvaihekin on lähes yhtä turha kuin oikaisuvaatimuksen tekeminen. Päätös on yleensä negatiivinen. Yrittäjästä se tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Moni lannistuu tässä vaiheessa, jolloin muutoksenhaun monimutkaisuus, pitkäkestoisuus ja kalleus ovat tehneet tehtävänsä.

Sisukkaimmat yritt√§j√§t jatkavat valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. T√§h√§n vaiheeseen on lis√§tty muuri est√§m√§√§n ‚ÄĚturhia‚ÄĚ valituksia. Ennen varsinaisen valituksen k√§sittely√§ korkeimmalta hallinto-oikeudelta on pyydett√§v√§ valituslupa. Sen pyyt√§minen on teht√§v√§ taiten, ett√§ lupa helti√§√§. Jos sit√§ ei saada, tie on kuljettu loppuun.

Korkeimman hallinto-oikeuden valitusmenettely on valitusluvan jälkeen samanlainen kuin hallinto-oikeudessa. Sekin on hidas, vaikeaselkoinen ja kallis.

Saattaa kulua useita vuosia ennen kuin päätös saapuu korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Pienelle yritykselle kysymys voi olla taloudellisesti isosta asiasta, vaikka yleisen mittapuun mukaan asia olisi vähäinen. Valitusmenettelyn kustannusten ja mahdollisen myönteisen päätöksen tuottaman hyödyn suhde voi kääntyä päälaelleen. Jo pelkästään hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden perimät käsittelymaksut voivat olla suuremmat kuin myönteisestä päätöksestä saatava hyöty. Tämä estää pienten yritysten pienten asioiden viemisen loppuun asti.

Kun korkein hallinto-oikeus julkaisee oikeustapauksiaan, edellä kuvatuista vaikeuksista johtuen pienimpien yritysten asioita niissä on harvoin. Yritysten ja viranomaisten välisiin kiistoihin ei tästä syystä löydy ennakkotietoja, joilla asioita voisi ratkaista ilman muutoksenhakua. Yrittäjät ovat hallinnon armoilla.

Tarvitaan hulluja yrittäjiä, jotka valittavat, vaikka se on järjetöntä. Ennakkotapauksen saaminen korkeimmasta hallinto-oikeudesta pienen yrityksen ongelmatilanteeseen on arvokasta kaikille samaan tilanteeseen joutuville yrityksille. Valittaja ei siitä kuitenkaan hyödy, sillä kustannukset ylittävät saatavan hyödyn.

Suuret yritykset voivat toimia turvallisemmin kuin pienet. Koska niillä ovat tukenaan lait ja niiden ennakkotapaustulkinnat, viranomaiset eivät ryhdy ryppyilemään niiden kanssa, ellei kysymys ole aivan räikeästä väärinkäytöksestä. Sen sijaan pienet yritykset pannaan sekaisin tarkastuksissa ja niistä etsitään pieniä rikkeitä, koska sellaisista ei kannata valittaa.

EU:n vuosikymmeni√§ vaalima ‚ÄĚpienet ensin‚ÄĚ -periaate ei toteudu k√§yt√§nn√∂ss√§. Sit√§ toistetaan vain juhlapuheissa ihmisten houkuttelemiseksi perustamaan yrityksi√§. Mutta ei kerrota, ett√§ pienyrityksen el√§m√§ on turvatonta.

Lassi Mäkinen

Mit√§ hy√∂ty√§ on voitosta?Yritysmuodoksi riitt√§√§ pelkk√§ yritysTaas nollatutkimus yritt√§misest√§Digitalisaatio ja ep√§rehellisyys k√§si k√§dess√§Konkurssit lis√§√§ntyv√§t ja valtio hy√∂tyyVerohallinnolta lepsu ohje ep√§selv√§n lain tulkitsemiseksiKirjanpitolain v√§h√§isyytt√§ koskevien pyk√§lien hy√∂dynt√§minenPienille yhdistyksille luotiin turha ‚ÄĚtilinpitomalli‚ÄĚVerosihteerin l√§hett√§m√§ selvityspyynt√∂ tuli kalliiksi tilitoimistolleMihin tasetta oikeastaan tarvitaan?Mihin tuloslaskelmaa oikeastaan tarvitaan?Vuosi vaihtui ja talous kuihtuu ‚Äď mist√§ valoa talouteen?Kansanedustajien joululahja yrityksilleVirtuaaliviivakoodista maksutietokoodiV√§√§j√§√§m√§tt√§ p√§√§dyt√§√§n yhteen yritysmuotoonValhe, em√§valhe, tilasto, tilinp√§√§t√∂sAutomaatio ei v√§hent√§nyt kirjanpit√§jien m√§√§r√§√§Varomatonta liikevaihdon laskentaaKatsekontakti, hymy ja tervehdys eiv√§t maksa mit√§√§nVerohallinto siirt√§√§ taas omia teht√§vi√§√§n yritt√§jilleKirjanpitolaki on uudistettava pikaisestiMoni yritt√§j√§ lopettaa, jos YEL-maksut nousevatPit√§isik√∂ palkanlaskijoiden menn√§ lakkoon?Asunto-osakeyhti√∂n talousarvion lakiperusteinen umpisolmuAsunto-osakeyhti√∂t laativat kirjanpitonsa liian vaikeastiMiten meid√§n k√§y, kun Ven√§j√§ tuhoaa taloutensa?Ukrainan sota vahingoittaa suomalaisiakin yrityksi√§Taloushallintoalan tulevaisuusPienyrityksen el√§m√§ on turvatontaTaitamattomasti s√§√§detty varojenjaon rajoitusOn parempi tehd√§ oikeita asioita v√§√§rin kuin v√§√§ri√§ asioita oikeinEntiset pime√§t taksit ovat nyt laillisiaKorona muutti koko loppuel√§m√§niKevytyritt√§j√§palvelun kirjanpito vedettiin umpisolmuunSuomeen tarvitaan selluvero, sahavero ja kaivosveroHoidatko raha-asioitasi kuin Suomen valtio?Tarjoatko asiakkaallesi, mit√§ h√§n tarvitsee vai mit√§ haluaa?Yritt√§j√§n terveys ei tunnu kiinnostavan ket√§√§nYritt√§jien kaivettava taistelukirveet esiinYritysverotusta voidaan ja pit√§√§kin muuttaaKassavirta-ajattelu 11: El√§m√§nasenneKassavirta-ajattelu 10: Melkein kaikki konkurssit voidaan v√§ltt√§√§Kassavirta-ajattelu 9: Kassavirtaverotus on oikeudenmukaistaKassavirta-ajattelu 8: Kassavirtaan perustuva tilitoimistopalveluKassavirta-ajattelu 7: Kassavirtalaskennan ohjelmistotValtiokonttori tulkitsee kustannustukilakia v√§√§rinKassavirta-ajattelu 6: Tehokasta kirjanpitoa suoraan tiliotteistaKassavirta-ajattelu 5: Kassasuunnittelu valaisee tulevaisuudenKassavirta-ajattelu 4: Iso hanke imee kassan kuivaksiKirjanpitolautakunnan lausunto tilinp√§√§t√∂ksen allekirjoittamisestaKassavirta-ajattelu 3: Sesonkivaihtelut kurittavat kassavirtaaKassavirta-ajattelu 2: Vahva kassavirta parantaaKassavirta-ajattelu 1: Kassavirtalaskenta maanl√§heist√§Maksullinen verkkolaskutus on kehityksen jarruYhdenkertainen ei ole yksinkertaistaTilinp√§√§t√∂s valmistui heti seuraavana aamunaVaihtoehto Verohallinnon tilitoimistolleVerohallinto perustaa ‚ÄĚilmaisen‚ÄĚ tilitoimistonMiksi kirjanpito-ohjelmia on vaikea k√§ytt√§√§?SapattivuosiEduskunta pudotti pommin kirjanpitolautakunnan p√∂yd√§lleTilitoimistovero rasittaa tilitoimistojen asiakkaitaYritt√§j√§n n√§ht√§v√§ pitemm√§lle kuin ekonomistitVerotusta koodataan umpisolmuunKorona j√§tt√§√§ j√§lki√§ el√§m√§√§mmeHallituksella v√§√§r√§ n√§k√∂kulma ty√∂llist√§miseenTilinp√§√§t√∂ksiss√§ liikaa klappiaKovia kokeneet ja fiksut p√§rj√§√§v√§tYritt√§j√§t nostettiin tikun nokkaan kivitett√§viksiPienet tilitoimistot voivat pelastaa SuomenYritt√§j√§n piinakev√§tValmistaudu lamaan, vaikka se ei tulisikaanKassavirtalaskenta voittaa kuusi nollaAvaan kirjanpitoni ytimenKoodasin uudenlaisen kirjanpitosovelluksenHinta on tunneasia ostajalle ja myyj√§lleP√∂yt√§kirja voi olla v√§√§r√§ todisteKompastuin Verohallinnon kielivirheeseenHer√§tys Verohallinto, el√§mme 2000-luvulla!Ilmasto-ongelma ei ratkea roskalaatikoillaEi saa suosia pient√§ tilitoimistoaPerustin osakeyhti√∂n ja yll√§tyinMiten tilitoimistot selviytyv√§t?Piiloverotus raskaampaa kuin avoin verotusTilitoimiston uusi suuntaOvela tilitoimistoalan valtausjuoniKirjanpitolain reliikitRahanpesun valvonta maksaa 355 euroaYritt√§jiin kohdistuvaa vihapuhettaKateuden ryyditt√§m√§√§ yritt√§jien noitavainoaOsakeyhti√∂ on mainettaan parempiYritt√§j√§ on monen sortin velvollinenSuomalaiset ovat tarkkoja talousasioissaHe ansaitsevat paremman ty√∂n ja el√§m√§nTilitoimistot tienhaarassa: t√§ysautomaatio vai asiantuntijapalveluOsakep√§√§omarajan poistamisesta tuli torsoTilinp√§√§t√∂kset laaditaan liian vaikeastiKuka maksaa turhan ty√∂n?Yritt√§jyyden ylist√§minen ei en√§√§ riit√§ vaan tarvitaan tekojaSuomen valtiosta on tullut digiterroristiKotitarkastajat nelihenkisiin perheisiin ‚Äď onko totta?Tulevaisuudessa vain osakeyhti√∂it√§Y√∂t√∂it√§ kirjanpit√§jille ja palkanlaskijoilleSeuraavaksi valvontakamerat kassoilleSuomen Yritt√§j√§t nujakoi turhaan ay-liittojen kanssaPalkkaennakko ei ole palkka vaan pikavippiTulorekisteriss√§ on p√§iv√§m√§√§r√§virheHallitus mahdollistaa ihmisten s√§√§st√∂jen ry√∂st√§misenKiristyv√§st√§ tietosuojasta paineita luottotietoyhti√∂illePuolen vuoden musta aukko asuntoyhti√∂n taloudessa‚ÄĚJoskus tulee virheilmoitus, joka sitten h√§vi√§√§ itsest√§√§n‚ÄĚKassavirtahanke t√§ytt√§√§ 15 vuottaTulorekisteri ‚Äď kenen byrokratiaa se kevent√§√§?Aika ja raha ‚Äď yritt√§j√§n kaksi stressi√§Suomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinp√§√§t√∂st√§ ei saa muuttaa‚ÄĚKuuden euron simmi‚ÄĚMiksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyll√§ p√§rj√§√§v√§t, mutta suuret‚ĶTuntemattomat tilinp√§√§t√∂skaavat suojaavat yritt√§j√§√§ vainoltaMiten valvonta ‚ÄĚlaaditaan‚ÄĚ?Miksi yritt√§misen byrokratia tuntuu kevyelt√§?Arvonlis√§verolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto j√§rjest√§√§ kirjanpit√§jien hirtt√§j√§iset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee‚ÄĚPosti kulkee, kun Kusti polkee‚ÄĚPuhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti‚ÄĚItselleen sika kiusan tekee‚Ķ‚ÄĚKolmen vuoden s√§√§nn√∂n anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyh√§ osinkoverotus ‚Äď ‚ÄĚMiks kaiken pit√§√§ aina muuttua?‚ÄĚVain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTy√∂ on antamista ‚Äď ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpid√§tykset tarpeetonta n√§pr√§√§mist√§Auto kirjanpidossa ‚Äď auto ei kirjanpidossa ‚Äď auto j√§lleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti t√§rkeimm√§n investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, H√§meenlinna, Oulu ja HelsinkiPieness√§ yrityksess√§ ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syytt√§√§ valehtelustaSeura-lehti: "Mik√§ kannustaa yritt√§m√§√§n?"Juha Sipil√§ haluaa Suomeen 110.000 uutta ty√∂paikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa‚ÄĚT√§m√§ on aivan hevon humppaa‚ÄĚTekisink√∂ tilinp√§√§t√∂ksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 ‚Äď 2023