Tilitoimisto myy sitä, mitä yrittäjä haluaa20.5.2025 | © Talousteema OyTilitoimistot ovat vuosikymmeniä kehittyneet kahdesta syystä: lakimuutosten vuoksi ja tietotekniikan kehitystä hyödyntäen. Usein nämä syyt ovat kulkeneet käsikkäin, kun esimerkiksi kirjanpitolakiin on tehty tietotekniikan hyödyntämistä helpottavia muutoksia. Valitettavasti muutospyörityksessä tilitoimiston asiakkaiden tarpeet ovat unohtuneet. Tilitoimistot tuottavat yrittäjille sitä, mitä he haluavat, mutta eivät sitä, mitä he tarvitsevat.Tilitoimiston asiakkaat haluavat ostaa palvelut mahdollisimman halvalla. Tätä tilitoimistot ovat pyrkineet tyydyttämään tietotekniikkaa hyödyntämällä. Mutta asiakkaan halut ja tarpeet ovat eri asia.
Jos yrittäjä haluaa yrityksensä lakisääteisen kirjanpidon ja veroasioiden hoidon halvalla, hän ei saa sitä, mitä hän oikeasti tarvitsee. Hän vain vähentää omaa byrokratian taakkaansa teettämällä työt tilitoimistolla.
Syvällisesti miettien suuri osa yrittämisen byrokratiasta on turhaa, joten sen hoitamisesta aiheutuneet kustannuksetkin ovat samassa mitassa turhat, vaikka ne olisivat kuinka pienet tahansa.
Itse asiassa nykymuotoinen kirjanpito, joka palvelee lähinnä Verohallintoa, sekä muu veroasioiden hoito on lähes kokonaan piiloverotusta. Sitä suoritetaan työpalveluna valtiolle. Yrittäjä ulkoistaa tämän työpalvelun tilitoimistolleen, jolloin piiloveron maksu tapahtuu tilitoimiston laskuja maksamalla.
Tämä on aika rankkaa tekstiä, ja moni tilitoimistoalan ammattilainen suuttuu minulle.
Kirjoitan kuitenkin tästä asiasta niin kauan kuin jaksan, koska minulle on tärkeää, että Suomeen perustetaan paljon uusia yrityksiä, jotka menestyvät ja kasvavat. Tämä on myös tilitoimistoille tärkeää.
Joskus ihmisiä on ravisteltava, että muutos tapahtuu. Nyt muutos pitää saada aikaan tilitoimistopalvelun painopisteen siirtämiseksi tietotekniikasta ja byrokratiasta tarpeellisen tiedon tuottamiseen.
Sodan jälkeen ensimmäiset tilitoimistot perustettiin jakamaan kirjanpitäjän palkka usean yrityksen kesken, sillä pienillä yrityksillä ei ollut riittävästi työtä kokopäiväselle kirjanpitäjälle.
Kun kirjanpitolaki uudistettiin 1970-luvun alkupuolella, siihen lisättiin säännökset, joiden perusteella kirjanpitoa voitiin ryhtyä hoitamaan tietokoneella. Tämä mullisti kirjanpidon kustannusten keventämisen.
Kirjanpitolakiin lisättiin 1990-luvun loppupuolella mahdollisuus säilyttää kirjanpitoaineistot sähköisessä muodossa. Tämä tarjosi keinon keventää edelleen kirjanpidon kustannuksia ja käynnisti mm. sähköisen laskutuksen.
Lisäksi vuosikymmenten aikana tietotekniikka on muuttunut tehokkaammaksi ja halvemmaksi.
Suurtietokoneet korvattiin 1970-luvulla minitietokoneilla ja minitietokoneet 1980-luvulla mikrotietokoneilla. Ohjelmistot muuttuivat hankalista merkkipohjaisista järjestelmistä helppokäyttöisiksi graafisiksi järjestelmiksi. Internet, relaatiotietokannat ja serverit yleistyivät 1990-luvulla.
Kaikki nämä muutokset lisäsivät kirjanpidon automaatiota ja ainakin periaatteessa vähensivät kirjanpidon kustannuksia. Käytännössä kustannukset eivät vähentyneet tekniikan kehityksen mitassa.
Valtio on ryhtynyt vähentämään menojaan siirtämällä Verohallinnon tehtäviä yritysten korvauksetta hoidettavaksi – esimerkiksi arvonlisäverotus, palkkojen ennakonpidätykset ja tulorekisteri.
Tilitoimistojen kumppaneiksi on tullut muita rahastajia, jotka ottavat osansa.
Pankit veloittavat tilitietojen siirtämisestä kirjanpitojärjestelmään. Verkkolaskuoperaattorit veloittavat määrittelemänsä standardin mukaisten sähköisten laskujen välittämisestä. Myös taloushallinnon ohjelmistoyritykset hyödyntävät tilannetta epäreilusti.
Ohjelmistoyritykset eivät ole luoneet yhteistä standardia, jonka avulla tiedot siirtyisivät sovelluksesta toiseen automaattisesti ilman muunnoksia.
Taloushallinnon järjestelmiin dataa tuottavia ohjelmistoja tarjotaan yritysten käyttöön.
Tilitoimistolla on oltava saman ohjelmistoyrityksen toteuttama järjestelmä kuin asiakkaalla, että se voi hyödyntää asiakkaan järjestelmästä saatavia tietoja. Tämän vuoksi tilitoimiston on hankittava itselleen useita taloushallinnon järjestelmiä, mikä tulee kalliiksi.
Kirjanpitäjät ovat hukkuneet tietotekniikan ja byrokratian viidakon pimeyteen. Heillä ei ole aikaa miettiä, mitä yrittäjät todella tarvitsevat, vaan he tyytyvät tarjoamaan sitä, mitä he haluavat.
Yrittäjät haluavat kirjanpidon ja veroasioiden hoidon mahdollisimman halvalla ja mielellään ilmaiseksi. Tämä ei mairittele kirjanpitäjän työn vaativuutta.
Kirjanpitäjän työ on niin vaikeaa, että siitä ei kukaan amatööri selviydy. Tarvitaan pitkäaikainen koulutus ja sitäkin pitkäkestoisempi työkokemus. Kirjanpitäjän arvostus ei ole tämän koulutuksen ja työkokemuksen mukaista.
Yrittäjätkään eivät tiedä, että tilitoimistopalvelu voisi olla aivan muuta kuin se on. He vain valittavat, kun eivät saa mitään tietoa mutta saavat isoja laskuja tilitoimistoltaan.
Laskujen summia aiotaan nyt pienentää soveltamalla tekoälyä vähentämään kirjanpitäjien työtä. Vaikka joitakin rutiineja voidaan helposti hoitaa tekoälyä käyttäen, kirjanpitäjän koko työtaakkaa se ei vähennä, kuten aikaisemmatkaan automaation lisäystoimet eivät ole vähentäneet.
Automaation lisäyksestä syntyy tyhjä tila, joka täyttyy nopeasti. Valtio keksii uusia keinoja siirtää omia tehtäviään yritysten ja niiden kautta tilitoimistojen hoidettavaksi. Esimerkiksi tapahtumakohtainen alv-ilmoittaminen on Verohallinnon innokkaimpien uudistajien kiihottava uni.
Kun tähän asti tilitoimistoja on kehitetty lainsäädännön ja tietotekniikan ehdoilla, niiden pitää itse ottaa oman tulevaisuutensa ohjat käsiinsä. Enää ei tarvita helpotuksia datan keräämiseen ja viranomaistiedon tuottamiseen, vaan nyt on tuotettava hyötytietoa asiakasyrityksille, koska ne maksavat tilitoimiston laskut.
Yrittäjä tarvitsee tietoa yrityksensä taloudesta, että hän voi ohjata sen toimintaa menestyksekkäästi. Kaksi vaihetta yrityksen toiminnassa ovat kriittisimmät: kasvupyrkimykset ja konkurssiuhka.
Kummassakin tilanteessa raha ratkaisee. Siitä nykymuotoinen kirjanpito ei kerro lainkaan.
Tarvitaan tietoa rahan riittävyydestä eikä pelkästään menneisyydessä vaan etenkin tulevaisuudessa. Tarvitaan kassavirtalaskentaa. Tarvitaan kassakirjanpitoa ja kassasuunnittelua. Tämä ei ole byrokratiaa eikä tietotekniikkaa vaan hyötytietoa.
Tilitoimistoille on tarjolla uudeksi palvelumuodoksi yksi tärkeimmistä yrittäjän menestyksen avaimista. Tieto yrityksen talouden kehityksestä tulevaisuudessa on arvokasta kuin timantti. Se auttaa yritystä menestymään ja tilitoimistoa sen myötä.
Tilitoimistoyrittäjä, miksi heittäisit menestyksen avaimen pois?
Vuosikymmenten aikana tietokoneet ja byrokratia ovat ottaneet vallan tilitoimistoissa. Nyt on vihdoin ihmisten aika astua esiin. Ihmisillä on tunneälyä. Se ei ole tekoälyä, vaan tunneäly on viisautta.
Lassi Mäkinen